Monday, May 17, 2010

13 mei yg lepas,aku ke selangor utk mghadiri interview. interviewer aku adalah panel 3, seorang lelaki. muda, dlm 20++.. ntah la nape,perasaan berdebar dup dap dup dap cam mock interview yg aku join mase sem 3 kt uitm dulu xterase pun hari tuh. ada 3 sebb konkrit yg mgkin mjadi penyebabnya. pertama, ini bukanlah interview aku yg pertama. kedua, mgkin aku yakin aku dapat kowt. ketiga, interviewer itu lelaki. aku sebenarnya serik berjumpa dgn interviewer perempuan. adalah sebab2 nya,biarlah aku simpan. bukan semua,hanya segelintir,, tapi yg pasti utk apa2 urusan,aku lebih suka utk tidak berurusan dgn perempuan. bukan gatal k ~
soalan yg dia tanya, pasal diri, family, kokurikulum... biasa la tu. pastu die tanya isu semasa. aku pun ckp la psl thomas cup n pilihanraya. dua2 isu semasa aku kantoi. aku ckp hafiz hashim menang lawan denmark di thomas cup.aku xtgk pun,cuma dgr sepupu aku duk bercerita. last2 dia dpt perangkap aku,so terpaksa la aku ngaku yg aku xtgk pun.. pasal pilihanraya plak,die tanya bila tarikh mengundi,,?dgn muka kesian,aku pun jwb,, er,xpasti la encik.. harapkan keajaiban jela..selain tuh,die ade tanya sape menteri besar selangor n daerah2 yg ada di selangor. hentam jela labu...
soalan interview aku xbyk berkisar dgn fokus utama objektif permohonan aku. lepas aku ckp aku nak sambung degree dalam bidang insurans, interviewer tuh macam xberkenan. dia tanya kenapa aku pilih insurans? apa yg aku tau pasal insurans? apa yg aku nampak diri aku pada insurans? apa pendapat aku tentang insurans kt malaysia ni? why not islamic banking or macroeconomics?~ soalan die buat aku pikir panjang sehingga skrg
lumrah org bijak,dia akan menghalang tanpa berterus terang dan aku bukan la bodoh sgt sampai xpaham apa sbenarnya die nak sampaikan. akhirnya,aku berkeputusan utk lupakan insurans.. ada hikmah juga aku ke sana. sekalipun aku xberjaya temuduga tersebut, sekurang2nya aku tahu kemana halatuju aku selepas ini. pandangan yg samar dan kabur sebelum ini, semakin jelas dan aku kembali yakin utk melaluinya biarpun sendiri..!

No comments:

Post a Comment